Tegoroczną edycję Royal Opera Festival zamyka sceniczne wykonanie dwuaktowej opery seria pt. Hermiona – w najbliższą niedzielę, 10 lipca 2022 roku o godz. 18.00 w Filharmonii Krakowskiej. Historię zdradzonej przez władcę Pyrrusa Hermiony przedstawią w reżyserii Jochena Schönlebera soliści – Serena Farnoccchia jako Ermione, Moisés Marín w roli Pirro, Patrick Kabongo jako Oreste, Aurora Faggioli – Andromaca, Chuan Wang (Pilade), Jusung Gabriel Park (Fenicio), Mariana Poltorak (Cleone), Katarzyna Guran (Cefisà) oraz Bartosz Jankowski (Attalo); Orkiestrę i Chór Filharmonii Krakowskiej poprowadzi Antonino Fogliani.
Po przywołaniu historii miłości Adiny i Selima (jednoaktówka Adina) oraz pełnego poświęcenia uczucia Armidy i Rinalda (trzyaktowa opera Armida w niedzielę, 3 lipca) czas na krwawą opowieść o zdradzonej kobiecie, która w cierpieniu doprowadza do zbrodni, zaś w jej konsekwencji sama targnie się na swoje życie. Tytułowa bohaterka Hermiony Gioacchina Rossiniego płonie bowiem nienawiścią do swojej rywalki Andromachy, z którą po zakończeniu wojny trojańskiej chce ożenić się Pyrrus, zapominając o obietnicy małżeństwa złożonej Hermionie. Na prośbę zdradzonej kobiety, zakochany w niej Orestes zabija króla, zaś tytułowa bohaterka załamuje się i popełnia samobójstwo, doprowadzając Orestesa tym czynem do obłędu. Libretto opery napisał Andrea Leone Tottola w oparciu o inspirowaną tekstami twórców antycznych tragedię Jeana-Baptiste’a Racine’a pod tytułem Andromaque. Dokładnie w czasie tworzenia Hermiony spod pióra kompozytora wyszedł szereg arcydzieł, takich jak Elżbieta, królowa Anglii, Otello, Ricciardo i Zoraida oraz Dziewica z jeziora. Premiera Hermiony, która odbyła się w 1819 roku w Neapolu, w przeciwieństwie do wspomnianych pozostałych dzieł z tego okresu, zakończyła się kompletnym fiaskiem. Co więcej, nie wznowiono jej za życia Rossiniego, a on sam określił ją „małym, włoskim Wilhelmem Tellem” przewidując, że długo nie zostanie zaaprobowana przez publiczność i krytykę. Na deski teatru Hermiona powróciła faktycznie dopiero w 1977 roku w Sienie.
Dzień przed wielkim finałem Royal Opera Festival, 9 lipca br. o godz. 19.00 w kościele św. Piotra Apostoła w Wadowicach Orkiestra i Chór Filharmonii Krakowskiej pod batutą Antonina Foglianiego wykonają Stabat Mater Gioacchina Rossiniego. W partiach solowych usłyszymy Serenę Farnocchię (sopran), Aurorę Faggioli (alt), Michele’a Angeliniego (tenor) i Patryka Wyborskiego (bas). Podczas wieczoru zabrzmi ponadto Symfonia nr 49 f-moll La Passione Josepha Haydna.
ROF od swej pierwszej edycji w 2019 roku ustanowił włoskiego geniusza stylu belcanto – Gioacchino Rossiniego – głównym artystą, wokół którego i na którym opiera się koncepcja szerszego pokazania muzyki i jej ponadczasowych zależności. Jednym z ważniejszych celów, jakie przyświecają organizatorom, jest przywracanie kulturze zapomnianych dzieł, stąd w programie znalazły się dzieła mało znane melomanom lub wręcz nigdy jeszcze w Polsce nie wystawiane. Festiwal adresowany jest do zróżnicowanej pokoleniowo publiczności i w swojej nadrzędnej idei chce przekonać szerokie audytorium, że kultura wysoka jest niezbędna dla współczesnego człowieka, a odkrywanie jej walorów poprzez eksponowanie międzynarodowych konotacji muzycznych i odkrywanie artystów nieznanych bądź zapomnianych, ten cel tylko wzmacnia.
Royal Opera Festival to wydarzenie cykliczne, organizowane od 2019 roku, a od ubiegłej edycji opiera się na współpracy Stowarzyszenia Passionart – głównego organizatora i pomysłodawcy festiwalu, z Filharmonią im. Karola Szymanowskiego w Krakowie oraz z Belcanto Opera Festival. Rossini in Wildabad (Niemcy).
Partner główny: Województwo Małopolskie
Organizator festiwalu: Stowarzyszenie Passionart
Współorganizator: Filharmonia im. K. Szymanowskiego w Krakowie,
Partnerzy: Muzeum Dom Rodzinny Ojca Świętego Jana Pawła II w Wadowicach, Instytut Kultury Włoskiej w Krakowie